Wil je direct contact?

085-4018270

homepage quote

Peppermind psychologen

085-4018270

 

Wat ACT is

Er zijn best veel misverstanden over Acceptance & Commitment Therapy. Dat komt misschien ook een beetje door de naam. Daarom heb ik het maar even recht-door-zee op papier gezet. Ik hoop dat het je een goed beeld geeft.

Je houdt jezelf voor de gek

Kort gezegd gaan we daar bij ACT wel vanuit. In het leven van alledag ben je in je hoofd voortdurend bezig de werkelijkheid bij te sturen. Naar je eigen verwachtingen, naar je eigen gedrag, naar hoe je wilt dat het is. Begrijp me goed, dat doen we allemaal.

Je zit, zogezegd, gevangen in een net van gedachten, verklaringen en verwachtingen.

ACT geeft je helderheid

In plaats van jezelf voortdurend te evalueren, goedpraten en verantwoorden, laat je de dingen voor wat ze zijn. Je leert jezelf te zien met een milde, rustige blik – zonder de behoefte te hebben jezelf te rechtvaardigen.
Door zo te kijken, verlies je je perspectief niet. Je wordt niet opgeslokt in jezelf, maar hebt de rust en ruimte om te kiezen welke kant je op wilt.

ACT is gemaakt van daden

Je leert vervolgens om die richting om te zetten in realistische daden, of stappen die je kunt zetten. Zo voorkom je dat je oeverloos blijft tobben. Je hebt richten en je beweegt.

Basisprincipes

Je leert ‘in het moment’ te zijn. Zonder dat je hoofd op hol slaat met verwachtingen, mogelijke uitkomsten en vooroordelen over al die mogelijke uitkomsten. Je bent helemaal hier en nu. Dat betekent ook dat je je niet meer verzet tegen gedachten en gevoelens die komen. Alles is de moeite waard om gezien en gehoord te worden.

Tegelijkertijd leer je diep tot jezelf te komen. Je kent de waarden die je bepalen, de dingen die je bepalen en belangrijk voor je zijn. Uiteindelijk kun je vanuit die waarden doelen stellen en ze op een verantwoordelijke manier bereiken.

Een leuker mens

Met ACT bent je rustiger, vrijer en duidelijker naar je omgeving. Je hebt veel meer ruimte om de dingen te laten gebeuren zoals ze gebeuren. Je hoeft niet zo nodige meteen alles naar je hand te zetten of er een mening over te hebben. Tegelijkertijd ben je veel doelgerichter als het gaat om zaken die je aan het hart gaan.

ACT kan in veel behandelingen een goed hulpmiddel zijn. Vraag er bij jouw therapeut eens naar.

Heb je hulp nodig?

Neem dan snel contact met ons op en bel 085 – 40 18 270, wij helpen je graag bij Peppermind!